Spełnienia marzeń - podarunek dla Mamy

Przed Dniem Matki wiele dzieci dużo wcześniej obmyśla, jak uczcić to wyjątkowe święto, co mogłoby sprawić mamie największą przyjemność czy też jaki wręczyć jej prezent. Odpowiedź jest prosta – najlepiej wykonany własnoręcznie! Taki podarunek od serca będzie najwspanialszy i najbardziej ceniony. Poniższa propozycja może ułatwić przygotowanie miłego, praktycznego drobiazgu.

Przenośna kawiarnio–herbaciarnia

Cele:

  • wychowawczy: uwrażliwianie dzieci na potrzebę podtrzymywania bliskich więzi z mamą; kształtowanie właściwych postaw uczniów wobec estetyki i funkcjonalności przedmiotów codziennego użytku z własnego otoczenia,
  • dydaktyczny: kształtowanie wrażliwości na barwę i fakturę; poznawanie wybranych przykładów dzieł rzemiosła artystycznego i sztuki użytkowej,
  • w sferze umiejętności: kształtowanie umiejętności sprawnego władania mięśniami dłoni; rozwijanie umiejętności wyrażania myśli w pracy plastycznej; tworzenie przedmiotów o walorach sztuki użytkowej; wykonywanie prostych projektów form służących estetycznemu kształtowaniu otoczenia.

Przybory: szklane słoiczki o ładnym kształcie, farby witrażowe, pędzle.

Narracja: Nauczyciel prowadzi rozmowę z uczniami: Jakie wyjątkowe święto obchodzimy w maju? Kiedy ono wypada? Z pewnością wasze mamy lubią otaczać się pięknymi przedmiotami, których często używają. By umilić im każdy dzień, wykonamy dla nich coś specjalnego. Czy wasze mamy lubią pić kawę albo herbatę do drugiego śniadania, kiedy są już w pracy?

Przebieg: Uczniowie obmyślają, jaki wzór będzie najodpowiedniejszy do przystrojenia pojemniczków na kawę i herbatę. Malują farbami witrażowymi zewnętrzną stronę słoików. Na pojemnikach pojawiają się piękne kwiatowe kompozycje, ziarenka kawy umieszczane w regularnych odstępach lub smakowite ciasteczka. Kiedy szklane części pojemniczków są już ozdobione, trzeba zająć się nakrętkami. Najlepiej, jeśli są w białym lub złotym kolorze. Wtedy będzie można łatwo nanieść na nie dowolny wzór. Dzieci wypisują także na wieczkach imiona własnych mam. Gdy naczynka są już suche, wystarczy nasypać do nich kawę lub herbatę. Każda mama może je zabrać ze sobą do pracy i w chwili wytchnienia, podczas przerwy śniadaniowej, przyrządzić sobie wspaniały napój, który z takiego pudełeczka będzie z pewnością smakować wyjątkowo.

Obłoczek z marzeniami

Cele:

  • wychowawczy: ugruntowywanie dziecięcego nawyku refleksyjnego rozmyślania nad potrzebami rodzica; pobudzanie uczniów do entuzjazmu i zachowań ekspresyjnych; kształtowanie właściwych postaw wobec pomysłów i pracy innych osób,
  • dydaktyczny: uwrażliwianie wychowanków na barwę, kształt, fakturę; rozwijanie wyobraźni twórczej uczniów,
  • w sferze umiejętności: uplastycznianie umiejętności sprawnego władania mięśniami dłoni; tworzenie kompozycji płaskiej w oparciu o zgromadzony materiał zdjęciowy (collage); doskonalenie umiejętności obserwowania kształtów dobranych do ukierunkowanych skojarzeń.

Przybory: kolorowe gazety, papier wycinankowy lub wielobarwne kartony, nożyczki, klej.

Narracja: Wychowawca prowadzi rozmowę z uczniami: Kto z was pamięta, jakie święto przypada w dniu 26 maja? Czy wykonaliście już prezenty dla swoich mam? Zastanówmy się wspólnie nad tym, czego one mogą pragnąć. Pomóżmy im przenieść się do świata ich marzeń przygotowując dla nich specjalny podarunek!

Przebieg: Uczniowie wybierają kolor papieru, na którym rysują kształt chmurki, a następnie go wycinają. Będzie on przypominał chmurkę rysowaną w komiksach, w której prezentuje się myśli i marzenia przedstawianej postaci. Później dzieci wyszukują zdjęcia w kolorowych czasopismach, które mogą być odzwierciedleniem pragnień ich mam. Uczniowie starannie przygotowują zebrane wycinki, dopasowują ich kształty i układają na sporządzonej chmurce. Później przyklejają je do tego podłoża. Po drugiej stronie laurki-obłoczka można napisać życzenia spełnienia wszystkich marzeń.

Słonik na szczęście

Cele:

  • wychowawczy: inspirowanie kilkulatków do intensyfikowania więzi z mamą; wdrażanie dzieci do zwracania uwagi na wystrój wnętrza,
  • dydaktyczny: kształtowanie wrażliwości wychowanków na barwę i kompozycję przestrzenną,
  • w sferze umiejętności: pogłębianie umiejętności sprawnego władania dłońmi; tworzenie przedmiotów użytkowych służących przyozdabianiu wnętrz.

Przybory: kolorowa modelina lub masa solna i farby wodne (mogą być akrylowe) oraz pędzle, ewentualnie metalowy spinacz, jeśli dzieci zamiast figurki będą wolały wykonać ozdobne zawieszki.

Narracja: Nauczyciel inicjuje rozmowę z wychowankami: Co to znaczy „mieć szczęście”? Czy słyszeliście kiedyś o amuletach przynoszących szczęście? Za jeden z nich uważa się figurkę słonika z uniesioną do góry trąbą. Ponoć jego posiadanie może chronić przed pechem. Spróbujcie wykonać małe słoniki z zadartymi w górę trąbami. Będziecie mogli wręczyć je swoim mamom w dniu ich święta, by zawsze przynosiły im szczęście. Wasze słoniki można będzie ustawiać na biurku, zawieszać na ścianie albo nawet zawiesić na rzemyku i nosić na szyi.

Przebieg: Wychowankowie z wybranego tworzywa (modeliny lub masy solnej) wykonują niewielkie słoniki, koniecznie z zadartymi w górę trąbami. Jeśli wcześniej zamontuje się w korpusie maskotki metalowy spinacz, będzie wówczas mogła stać się ozdobą noszoną na rzemyku lub zawieszką na ścianę. Słoniki z modeliny można fantazyjnie pomalować farbami wodnymi na ulubiony kolor mamy, ale wtedy nie będzie ich już można traktować jako ozdób na szyję, gdyż będą brudziły odzież. Każda mama może postawić sobie słonika przynoszącego szczęście na szafce lub biurku, by zawsze mieć go na wyciągnięcie ręki. Słonik może także zawisnąć na gwoździku wbitym w ścianę.